Când a acceptat să preia rolul de antrenor principal al echipei Sepsi OSK, în iunie 2023, Liviu Ciobotariu declara: “Mi-am dorit să vin la această echipă pentru că este o echipă care dorește performanță, o echipă care oferă condiții spre performanță”. De atunci au trecut aproape patru luni și sub conducerea lui Liviu Ciobotariu Sepsi OSK a cucerit a doua Supercupă la rând, iar în cupele europene a fost la un pas de o performanță istorică, și anume de a se califica pentru prima oară în grupele UEFA Conference League. Cu încă două restanțe de disputat, în acest moment echipa din Sfântu Gheorghe se află pe locul 7 în clasamentul Superligii, cu 12 puncte.

În opinia dumneavoastră ce înseamnă să fii un antrenor bun?

A fi un bun pedagog, a fi un bun psiholog, a fi un antrenor dedicat meseriei, pasionat de meseria ta și, bineînțeles, un antrenor care știe să gestioneze fiecare moment al vestiarului, a tot ceea ce înseamnă momentele de antrenament și de joc oficial. Adică să fii un antrenor preocupat de meseria pe care o practici.

Cum gestionați situațiile neprevăzute?

Sunt foarte multe situații neprevăzute, atât într-un joc oficial, chiar și la antrenamente, cât și extra. Sunt lucruri legate de accidentări sau probleme ale anumitor jucători pe care trebuie să le gestionezi. Trebuie să simți fiecare jucător, poate unul are probleme acasă sau este supărat. Sunt foarte multe momente neprevăzute pe care un antrenor trebuie să le gestioneze mai bine, iar asta implică înțelegere, găsirea unor soluții chiar și sub presiune.

Este mai greu să fii jucător sau antrenor?

Antrenor, clar. A fi antrenor este total diferit. Ca jucător faci jobul tău, ce spune antrenorul, trebuie să-l respecți, să lupți ca să intri în echipă, să lupți ca să rămâi în echipă, să ai randament bun. Ca antrenor, însă, ai foarte multe lucruri de gestionat, începând cu lotul de jucători. Lotul are în componență 28-30 de jucători, cu caractere diferite și trebuie să-i mulțumești pe toți, trebuie să iei anumite decizii care de multe ori poate nu-ți convin, dar trebuie să le iei. Trebuie să iei decizia cu capul, și nu cu inima, fiindcă sunt foarte multe situații în care ai de făcut o alegere. Aici mă refer, de exemplu, la titularizarea unui jucător sau de a face parte din lot și atunci trebuie să fii corect cu tine și trebuie să iei decizia cea mai corectă.

Care a fost cea mai importantă lecție primită în fotbal?

Lecția de viață, disciplina. Am avut foarte mult de învățat. De obicei, cei care fac sport sunt educați într-un anumit fel, dacă pot să formulez așa, fiindcă este un alt comportament în sport, o altă disciplină, trebuie să respecți anumite reguli, iar asta pentru mine a fost o lecție de viață.

Ce vă mulțumește la sfârșitul unei zile?

Momentul în care antrenamentele reușesc, atunci sunt foarte satisfăcut, dar, bineînțeles, și momentul în care, după un joc, rezultatul este pozitiv.

În afară de fotbal, ce vă mai pasionează în mod deosebit, ce hobby-uri aveți?

Nu am hobby-uri, nu am fost niciodată, spre exemplu, la pescuit. De cele mai multe ori mă uit la documentare despre fotbal, dar și tot ceea ce e legat de sport. Câteodată, când mai am timp, mă uit la seriale sau citesc câte o carte, dar și majoritatea cărților pe care le citesc sunt de fotbal sau de sport.

Stabiliți planuri pe termen scurt, mediu sau lung?

Sunt un om căruia nu-i place să privească înapoi. Îmi place să trăiesc prezentul și să mă uit spre viitor. Fac planuri în funcție de situație. Dacă vorbim de programul de meciuri, atunci iau lucrurile pas cu pas, setez obiective pe termen scurt și mă uit doar la primul meci care urmează. Dacă este să semnez un contract, o înțelegere cu un club, evident că mă gândesc că voi sta acolo doi-trei ani ca să-mi pot dezvolta și implementa filosofia mea de antrenor.

Ce ar fi mai greu: să câștigați campionatul sau să învățați limba maghiară?

(Zămbește) Eu mi-aș dori ambele, și anume să câștigăm și campionatul și să învăț limba maghiară. Dacă, totuși, trebuie să ofer un răspuns, atunci aș spune că poate însușirea limbii maghiare ar fi o provocare mai mare, fiind vorba de o limbă complexă și greu de învățat.

32

33