E 29 septembrie 1982. E abia primul tur din acea serie care avea s-o ducă pe Craiova, în primăvara anului următor, la câteva minute de finala Cupei UEFA. E seară şi e pauză la Florenţa, acolo unde Craiova trebuie să reziste în faţa Fiorentinei, fără să ia gol, încă o repriză.

După publicitate, două-trei minute, Cristiana Bota, crainica blondă, zâmbeşte larg şi anunţă: „Până la reluarea partidei de la Florenţa, dintre Fiorentina şi Universitatea Craiova, vă lăsăm în compania orchestrei conduse de James Last.” Şi iar zâmbet. Muzica pătrunde în sufragerie, uit de pariurile mele interioare, şi de piure, şi o stare de bine îmi alungă groaza de repriza a doua. Mama se întoarce, zâmbeşte şi zice... şi aici nu mai ţin minte exact. Ori ea a spus ambele variante, ori eu am suprapus fraza de atunci cu alta. Muzica era impecabilă şi ea spune: „Asta e tema din Vânătoare tragică. Ori din Roma, orele 11.”

Înapoi la meci, cu o stare ciudată de eliberare de cârcei, de nervi şi de lacrimi ţinute în rezervă. Muzica lui James Last mă făcuse bine. Îl aud pe Cristian Ţopescu revenind, îi văd pe Lung – acela a fost meciul vieţii lui! – plutind peste toţi, pe Cămătaru, cu jambierele lăsate, târându-l efectiv pe Passarella după el, pe Balaci distrându-se cu Antognoni... Rezistăm. Când se termină, Ţopescu mulţumeşte Craiovei şi aminteşte că tribuna florentină a tăcut, în sfârşit. „Legătura acasă, noapte bună! Aici Florenţa, mulţumesc dumneavoastră pentru atenţie şi acestei mari echipe europene care s-a născut aici, în această seară. Încă o dată, aici Florenţa, legătura acasă, acolo unde ne întoarcem şi noi mâine, în jurul prânzului!” Tata e bucuros, zâmbeşte şi nu ştie să-şi exprime toată gloria de oltean învingător. Mama zice că nu crede. Cum, chiar au rezistat, cum ziceai tu? Vezi, mamă, păi veeezi?! Sunt vesel, toate îmi merg bine acum, repet la nesfârşit echipa, Lung, Negrilă, Tilihoi, Ştefănescu, Ungureanu, Ţicleanu, Donose, Balaci, Crişan, Cămătaru, Irimescu. Pe final, când mi-a fost cel mai frică, mai intraseră Geolgău în locul lui Ţicleanu şi Beldeanu în locul lui Crişan.

...Eu am rezistat. După 30 de ani, încă nu ştiu ce a cântat, în acea pauză, orchestra James Last: tema din „Vânătoare tragică”, o dramă scrisă de Michelangelo Antonioni, ori cea din „Roma, orele 11”? După ani şi ani, mă uit şi văd că, asta-i culmea, regizorul e acelaşi, Giuseppe De Santis. Primul e din ’47, al doilea din ’52. Cred totuşi că e „Vânătoare tragică”, pentru că e una din puţinele pelicule ale vremii care are menţionată şi muzica: compozitor Giuseppe Rosati.

Şi acum, când ştiu tot ce s-a întâmplat şi avea să se întâmple, cred că nu mă-nşel. Parcă aşa a spus. Apoi am mâncat. Mai aveam o oră până la miezul nopţii. Când am adormit, Ţopescu striga la Balaci să paseze, mama zâmbea, închizând ochii pe jumătate, ca întotdeauna, tata dădea să mă pupe, iar orchestra ăluia, James Last, a cântat până dimineaţă!

Astăzi, când au trecut aproape 39 de ani de când am intrat la liceu, simt că echipa aceea nu e doar o amintire. Dar noaptea aceea e cea pe care mi-o amintesc mereu. Am avut şi am amintiri cu toate actele în regulă. Altceva nu mai am, dar asta aproape că nu mai contează.